Mannen drinken witte wijn naar recordniveau: rode wijn verdrongen

Posted on Posted in Horeca Nieuws

Witte wijn is populairder dan ooit. Sterker: we drinken voor het eerst meer witte wijn dan rode wijn. “Mannen trekken tegenwoordig met een gerust hart een flesje wit open.”

Witte wijn is aan een opmars bezig in Nederland, ziet Gijs Groenevelt, medeoprichter van wijnwinkel Grapedistrict. “Rode wijn drinken mensen nog steeds vooral in de avond, bij het eten. Witte wijn daarentegen wordt meer gezien als een drank die ook goed past bij andere momenten, zoals de lunch of rond borreltijd.”

Op de momenten dat er vaak bier wordt besteld, kan dat tegenwoordig ook witte wijn zijn. En dat geldt ook voor mannen. “Er is een grote slag gemaakt sinds mannen witte wijn zijn gaan drinken”, zegt Groenevelt.

Verkoop van rode wijn daalt

Jarenlang werd rode wijn veruit het meest gedronken, blijkt uit cijfers van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren. Tot nu was het gebruikelijk dat 50 procent van de verkochte wijn rood was. Zo rond de 35 procent was wit, en dan nog een beetje rosé.

Maar dat is omgeslagen: 46 procent van de wijn die verkocht wordt is nu witte wijn. Terwijl de verkoop van rood daalt.

Deze ontwikkeling is in lijn met het onderzoek dat SAMR Marktvinders heeft gedaan in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Ruim 1000 volwassen Nederlanders werden dit voorjaar ondervraagd over wijn.

Daaruit bleek dat ongeveer 81 procent van de Nederlanders weleens wijn drinkt. Dat percentage is gelijk aan eerdere jaren. Op de vraag ‘Wat drink je weleens?’ scoort witte wijn het hoogst: 51 procent. Daarna komt rode wijn met 43 procent en rosé met 28 procent.

De bubbeltaks

Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW, verwacht dat witte wijn verder aan populariteit zal winnen, mede omdat de bubbeltaks begin dit jaar is afgeschaft. “Op Cava zat eerst een accijns van 1,91 euro. Dat is nu teruggebracht naar 66 cent, zoals bij stille wijn (zonder bubbels, red.) het geval is.”

Hoewel we de afgelopen jaren anders zijn gaan drinken, zijn we niet zozeer meer gaan drinken. Jarenlang steeg de wijnconsumptie. Vooral toen supermarkten groot inzetten op de verkoop eind jaren 90, steeg de verkoop van wijn explosief. Maar inmiddels is die groei gestagneerd.

Wijn uit Slovenië

“Wij zien dat Nederlanders bereid zijn om meer te betalen voor een fles. Ze drinken niet meer, maar wel betere wijn. Verder is er veel belangstelling voor onbekende streken en druiven. Wij verkopen bijvoorbeeld wijn uit Slovenië waar veel belangstelling voor is”, zegt Groenevelt van Grapedistrict.

Peter van Houtert, signaleert dat consumenten tegenwoordig een voorkeur hebben voor lichte wijnen. “Dus geen houtgerijpte zware Chardonnay, maar een fruitige Sauvignon Blanc of een Riesling. Ook lichte rosé uit de Provence scoort goed.”

Oorspronkelijk bericht: RTLZ.nl  Door: Frederique Dormaar / Foto boven: © Getty Images